UDFORSK NYHEDERNE

Teknologielever knuser samfundsproblemer

Eleverne i 2.g på HANSENBERG Tekniske Gymnasium tænker i løsninger, når de arbejder med deres store teknologiprojekt.

teknikfag på teknisk gymnasium

Natacha Engebæk Hansen og Christian Jacobsen har udviklet en genanvendelig vatpind

Elever på Hansenberg Tekniske Gymnasium har teknikfag i skolens makerspace

Frederik Storm, Mads Riisberg og Andreas Vester vil gøre op med skrald i naturen.

De finder frem til et samfundsproblem, og herefter prøver de at udvikle et produkt, der kan løse problemet.

Det er i grove træk, hvad eleverne i 2.g på HANSENBERG Tekniske Gymnasium siden midten af marts har arbejdet med i HTX-profilfaget Teknologi. I løbet af den seneste uges tid har de haft værkstedsdage, inden den endelige projektrapport skal afleveres.

”Det er mega fedt, at vi selv får lov til at være kreative og tænke ud af boksen. Teknologiprojektet indeholder både teori og praktisk arbejde, og det er rart, at man kommer til at producere et specifikt og brugbart produkt”, fortæller Natacha Engebæk Hansen.

Sammen med sin makker, Christian Jacobsen, har de udviklet genanvendelige vatpinde, som kan vaskes efter brug – ud fra den problemstilling, at mange smider vatpinde i toilettet.

”Der er en genanvendelig vatpind på markedet, men vi har produceret en mere børnevenlig udgave, der ikke kan gå helt ind i øret”, forklarer Natacha, som rigtig gerne vil op til eksamen i Teknologi – men på grund af COVID-19-situationen er det ikke givet, fordi det fra politisk side er besluttet at gøre faget til et udtræksfag:

”Det er noget, vi har brugt rigtig meget tid på, så vi er også rigtig godt forberedte og ved meget om emnet. Derfor vil vi gerne op til eksamen”.

Eleverne på Hansenberg Tekniske Gymnasium tænker ud af boksen i teknikfagene

Anna Finnemann, Josefine Møller Nielsen og Sarah Tjørnehøj Knudsen arbejder med en vandmåler, der ved hjælp af nudging skal få folk til at bruge mindre vand i badet.

I et af teknikfagene på teknisk gymnasium kan man også vælge at udvikle et produkt i stof.

Megan Bornhøft Fyhn, Mia Krag, Josefine Bruun Høtoft og Mikael Nissen har designet og syet en kjole, som kan gøres større, efterhånden som barnet vokser.

Rødt lys ved stort vandforbrug

Josefine Møller Nielsens gruppe har også fundet et problem på badeværelset, som de har forsøgt at finde en løsning på: At mange mennesker bruger mere vand under bruseren, end de egentlig behøver.

”Vi har produceret en vandmåler, der ved hjælp af grønt, gult og rødt lys viser, hvor lang tid vandet løber. Den skal fungere som nudging, så man måske ændrer adfærd og lukker for vandet, før man egentlig ville have gjort det”.

Mia Krags gruppe er trådt ud af badeværelset og ind i påklædningsværelset. De har nemlig udviklet en helt speciel kjole til børn på 1-2 år.

”Kjolen kan gøres længere, og den kan strammes ind og løsnes, så barnet kan bruge kjolen i længere tid”, forklarer hun.

Teknologielev på teknisk gymnasium i Kolding

”Det er fedt at komme i gang med selve produktet, for på grund af COVID-19 havde vi ikke mulighed for det til vores prøveeksamen. I det hele taget er vi slet ikke blevet eksamensrutinerede, for i 1.g nåede vi kun to små eksaminer efter grundforløbet, inden det hele lukkede ned. Men alle gymnasieelever er jo i samme båd”, siger Andreas Vester.

Stop for skrald i naturen

”Skrald på offentlige naturområder” er overskriften på det projekt, som Andreas Vester og hans gruppe arbejder med. I værkstedet har de haft tre dage til at producere en skraldespand i galvaniseret stål, som de selv har designet, så skovens dyr ikke kan rode i indholdet:

”Med skraldespanden kan man nemt affaldssortere uden brug af plasticposer. Den kan sættes op på alle offentlige naturområder, hvor man i dag ikke sorterer affald, som vi jo gør i den almindelige husholdning. Skraldebiler er allerede opdelt, så de kan håndtere vores skraldespand”, siger Andreas og tilføjer:

”Det er fedt at komme i gang med selve produktet, for på grund af COVID-19 havde vi ikke mulighed for det til vores prøveeksamen. I det hele taget er vi slet ikke blevet eksamensrutinerede, for i 1.g nåede vi kun to små eksaminer efter grundforløbet, inden det hele lukkede ned. Men alle gymnasieelever er jo i samme båd”.

Fælles for alle teknologiprojekterne er hovedtemaet ”Forbrug”.

Megan og Mia fra Hansenberg Tekniske Gymnasium er i gang med de sidste detaljer i et af teknikfagene

Megan Bornhøft Fyhn og Mia Krag er i gang med de sidste detaljer.

Teknikfag i XHOUSE Hansenbergs makerspace.

Design og syning på teknisk gymnasium

Der er både teori og praktik i teknikfagene på teknisk gymnasium.

Eleverne på Hansenberg Tekniske Gymnasium udvikler produkter, der kan løse samfundsmæssige problemer.

Teknikfag på teknisk gymnasium

PRESSEKONTAKT

For mere information kontakt

Journalist og presseansvarlig
Anne Louise Mikkelsen

alm@hansenberg.dk
Direkte 7932 0583